سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بنام خداوند خالق زیباییها

سلام . با توجه به بیشتر شدن دوستدارن هنری این وبلاگ ، فکر کردم بهتره برای جلو گیری از یک نواختی در هر چند جلسه به یک هنر خاص بپردازم . البته اگر حمل بر خود ستایی و تعریف از خود تلقی نکنید فقط هنرهایی را بصورت آموزشی مطرح میکنم که در آن تخصص داشته باشم و در اجتماع من را با این عنوان بشناسند و هنرهای دیگر را که تخصص نداشته باشم در حد معرفی مطرح میکنم.

در این قسمت یادداشت میخواهم به موسیقی بپردازم و در صورتی که سوالهای تخصص هم داشته باشید در حد سوادم جوابگو خواهم بود.

معمولاً برای آشنا شدن با هر زبانی سعی میکنند الفبا و لهجه آن را حتی اگر شده بصورت ظاهری یاد بگیرند . موسیقی هم مثتثنی نیست . بنابراین در اولین جلسه با الفبا و کششها و یا به عبارتی زمانهای این زبان آشنا میشویم

 

کشش یعنی زمانی که هر صدای موسیقیای ادامه می یابد(مدت زمان نواختن نت را کشش نت میگوییم) . روشن است که یک آهنگ موسیقی از صداهایی تشکیل شده که غالبا ارزش های متفاوتی زمانی دارند - یعنی بعضی کوتاهتر و بعضی کشیده ترند 

( نت گرد  :
این نت در بین مابقی علایم بیشترین مدت زمان کشش را دارد و آن را به عنوان نت واحد مینامیم، این زمان معادل 4 ضرب است مثلا سیم اول را گیتار را بصدا در میآوریم و 4 ثانیه میگذاریم به ارتعاش ادامه دهد. (در ایتجا هر ضرب را برای مثال یک ثانبه محاسبه کرده ایم  )

نت سفید   :
مقدار کشش زمانی نت سفید برابر است با 2/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 2 ضرب   .

نت سیاه  :
مقدار کشش زمانی نت سیاه برابر است با 4/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 1 ضرب
به این ترتیب نت سیاه معادل یک چهارم نت گرد و یک دوم نت سفید است 

نت چنگ   :
این نت از لحاظ زمانی2/ 1 واحد کشش زمانی که همان نت سیاه است می باشد  .

نت دو لا چنگ  :
این نت دارای 2 پرچم و معادل 16/1 نت گرد و 4/1 نت سیاه (ضرب ) است .

به همین ترتیب نتهای سه لا چنگ و چهارلا چنگ نیز وجود دارند که به ترتیب 32/1 و 64/1 نت گرد هستند
این به این معنی است که هر 64 نت چهارلا چنگ معادل 1 نت گرد است

هر 2 نت سفید - هر چهار نت سیاه - هر 8 نت چنگ - هر 16 نت دولاچنگ - هر 32 نت سه لاچنگ و هر 64 نت چهارلاچنگ معادل یک نت گرد میباشد. و به همین طریق نیز میتوان سایر کشش ها را معدل سازی نمود مثلا هر دو نت چنگ معادل یک نت سیاه میباشد و یا 2 نت دولاچنگ معادل یک نت چنگ میباشد و غیره.

برای نشان دادن نتهای کوچکتر (با کشش کمتر) از اشکالی به نام پرچم استفاده میکنیم

برای کشیدن دم نت هرگاه نت از خط سوم بالاتر بود دم آن را به سمت پایین می کشیم هنگامی که پایین تر از خط سوم بود به سمت بالا می کشیم

سکوتها:
در قطعات موسیقی سکوت نیز نقش مهمی دارند و رعایت آن از الزامات است سکوتها نیز شکل خاص خود را دارا میباشند و دارای کشش زمانی نیز میباشد( به همان ترتیب ذکر شده در بالا ) گرد - سیاه - چنگ - دولاچنگ - سه لاچنگ - چهار لاچنگ

 

 

 






تاریخ : چهارشنبه 89/9/10 | 1:3 صبح | نویسنده : مهدی محمدی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.