سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 بنام خدا

الهه ناز اجرای گروه موسیقی آفاق به سرپرستی مهدی محمدی شاهد و سرگروهی استادجمشید آقایی و به خوانندگی استاد محمد علی قدمی

اجرا

در سال1378تالار رودکی(تالار وحدت)

 

 اکبر محسنی (زاده: سال 1291خورشیدی در شهر تهران و متوفی در 6 مرداد ماه سال1374 خورشیدی)، آهنگساز و نوازنده صاحب نام عود (بربطتار و ویولن، و معلم موسیقی ایرانی بود. او هنر آموخته? شعبه? موزیک نظام و بهره برده از درسهای علینقی وزیری محسوب می‌شد و سالها زیر نظر روح الله خالقی به تدریس در انجمن موسیقی ملی و نوازندگی در ارکسترهای آن پرداخته بود. وی همچنین سابقه طولانی تدریس موسیقی و سرپرستی ارکسترها در رادیو ایران را داشت و در طی دوران فعالیت خود آثار بسیاری را از خود به جای گذاشت. او در عین حال از اولین نوازندگان عود در موسیقی ایران محسوب می‌شود و نواختن این ساز کهن ایرانی را طی اقامت در عراق، از اساتید برجسته? عرب فراگرفته بود . از آثار شاخص او ترانه بسیار معروف الهه ناز، با شعر کریم فکور و خوانندگی غلامحسین بنان می‌باشد که نزد توده‌های مردم، شهرت و محبوبیتی کم مانند کسب کرد

  سالهای نخست زندگی

سید اکبر حاج محسن تهرانی مشهور به اکبر محسنی در سال 1291خورشیدی در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش سیدحسین محسنی، از افسران هنگ توپخانه و مردی متدین و نمازخوان بود و نظر خوشی نسبت به موسیقی نداشت. با این وجود اکبر محسنی از کودکی شیفته? موسیقی شد و این شیفتگی او به حدی بود که در طفولیت به تقلید از دسته? موزیک نظامی که در نزدیکی خانه شان مشق می‌کرد، سر قلیان شکسته‌ای را به دست می‌گرفت و آهنگهای مارش را با دهان می‌نواخت.

شوق و ذوقی که اکبرمحسنی از کودکی در موسیقی داشت، باعث شد که پس از مرگ پدر، بوسیله? شوهرخواهرش در مدرسه? موسیقی نظام که زیر نظر سالار معزز اداره می‌شد، ثبت نام کند و عاشقانه در این مدرسه، به فراگیری فنون موسیقی در خدمت اساتید بزرگ بپردازد.

نخستین سازی که وی در مدرسه? موسیقی می‌نواخت، آلتو برنجی بود، امّا بعد به تدریج ترومپت و فلوت را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در همان مدرسه، به فراگیری نُت نیز پرداخت.

شیفتگی و شور او نسبت به موسیقی و شوق و علاقه اش نسبت به یادگیری آن، سبب شد که اکبر محسنی در کنار فعالیت در شعبه? موزیک مدرسه? نظام، برای یادگیری تار نیز اقدام کند و برای آموختن این ساز، نزد رحمت الله صفا که از شاگردان موسی معروفی بود، برود. محلی که رحمت الله خان صفا در آن تعلیم ساز می‌داد، در میدان توپخانه تهران واقع بود و اکبر محسنی که در فاصله? نسبتاً زیادی از این محل زندگی می‌کرد، ناچار بود که هر روز صبح غذای مختصری برای ناهار خود، همراه بردارد و با پای پیاده مسیر طولانی منزل تا میدان توپخانه را بپیماید.وی سرانجام موفق شد نزد این استاد ردیف موسیقی ایرانی را بیاموزد و با نواختن تار به خوبی آشنا گردد.

وی در همین سالها، به اتفاق تعدادی از دانش آموزان مدرسه? نظام، دسته? موزیکی درست کرد که در آن بیشتر از سازهای بادی استفاده می‌شد. اکبر محسنی همچنین از همین زمان بعنوان معلم موسیقی، کار تعلیم هنرجویان را نیز آغاز کرد.

در سال 1315 خورشیدی، وزارت فرهنگ وقت، اکبر محسنی و جمع کوچک دوستانش در دسته? موزیک فوق الذکر را، به نام «هنرآموز موسیقی» با حقوق ماهیانه 24 تومان استخدام کرد.

 

 

 

 






تاریخ : دوشنبه 90/10/5 | 3:2 عصر | نویسنده : مهدی محمدی | نظرات ()

 

کلیپ شیر یزدان در سال 1378به آهنگسازی و خوانندگی محمد علی قدمی و تنظیم جمشید آقایی و توسط گروه موسیقی آفاق به سرپرستی مهدی محمدی شاهد و تهیه و تدوین وی انجام و تهیه و اجرا گردیده است

قبل از کلیک برای دیدن کلیپ صدای موسیقی وبلاگ را قطع نمایید






تاریخ : شنبه 90/8/21 | 1:22 عصر | نویسنده : مهدی محمدی | نظرات ()
<      1   2   3   4      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.