سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

آغاز و انجام خوش نویسی به شش دوره تقسیم میشود : ابتدایی ، متوسطه ،خوش ، عالی ، ممتاز ،استادی.

از میان علاقه مندانی که وارد این عرصه میشوند کمتر کسی حوصله میکند که تا پایان راه همگام باشد. وعمدتا بعد از چند مرحله اول جذب کار و فعالیت شده و از ادامه راه سر باز میزنند .

اما برای فراگیری مبتدی باید روی حروف و کلمات و سر مشقهای استاد و معلم خود دقت کافی داشته باش که خط از امور اکتسابی است که دقت فراوان میطلبد و هنرجو باید روی خرکات و گردشها دقت کند. البته طبیعی است خطوط نگارشی هنرجو دارای کجیهای غیر اصولی و ناصافیهای اولیه است ولی با تکرار و دقتهای مجدد به اصل نزدیکتر میشود. و هر بار جدای از دقت بر روی سر مشقهای صحیح باید به خطهای نگارشی غلط خود نگاه کند ، تا فرق صحیح و غلط را تشخیص دهد و بتواند خود در غیاب استاد غلط گیر خود باشد .

و برای همین استکه گاه در تئوری خطاطی بعضی از اساتید هنر جو را متوجه سه مرحله تمرینی میکنند : نظری  ، قلمی  ، ذهنی یا(خیالی )

لازم بذکر استکه من در هر پست ارسالی مجملی از تئوری را بیان میکنم و چند نمونه از خطهای نوشته شده توسط خطاطان عزیز و اساتید را فقط برای آشنایی اولیه مخاطبینی که به این وبلاگ سر میزنند به نمایش میگذارم . واگر به تفصیل بیان نمیکنم برای این استکه از حوصله بحث خارج میگردد و موجب فراری شدن بازدید کنندگان . در حالی که همه مطالبی که بیان میکنم و خواهم کرد مقدمه ایستکه در آیند باید در مبحث اصلی به آنها تمسک کنم.

 

 

 






تاریخ : یکشنبه 89/9/7 | 12:8 صبح | نویسنده : مهدی محمدی | نظرات ()

 

خط یا کلک ها یا خطوط مختلفی که در زمانها و سرزمین های مختلف اسلامی رایج بوده و اغلب آنها کم و بیش به حیات خود ادامه میدهند عبارتند از :

کوفی  -  بنایی  -  نسخ  -  ثلث  -  محقق  -  تعلیق  - توقیع  - اجازات  -  جلی  -  جلی دیوانی -  دیوانی  -  رقاع (رقعه ) - ریحانی  - سنبلی  -  آندلسی  - سیاق  - شجری  -  شکسته   - نستعلیق   - شکسته نستعلیق  -  معلی 

من نیز نمونه عکسهایی از موارد ذکر شده به مرور زمان و در پستهای مختلف در وبلاگم برای آشنایی شما عزیزان قرار خواهم داد. 

 

 






تاریخ : جمعه 89/9/5 | 9:35 عصر | نویسنده : مهدی محمدی | نظرات ()
<      1   2      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.